Ma 2017. október 21. szombat,    
Orsolya napja van.    
Látogatók száma : 34239169    






















































Honlapkeszites

Az isteni pedagógia - Aki hisz benne, ha meghal is, élni fog…

Gyógyítások, kenyérszaporítás, vízen járás és persze maga a feltámadás – hosszasan lehetne sorolni azokat az emberi értelem határait feszegető csodákat, amelyek Jézushoz köthetők. Mind közül a legnagyobb titok, ami az utolsó vacsorán történt, s a mai napig megtörténik minden egyes szentmisén: a kenyér és a bor átváltozik Jézus testévé és vérévé. Erről beszélt Úrnapja előestéjén Barsi Balázs ferences szerzetes az Alsótemplomban.


„Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van” – mikor Jézus kijelentette ezt a kafarnaumi zsinagógában, sokan nem értették, hogyan adhatja bárki is eledelül a testét? Nem ez volt az egyetlen eset, amikor Jézus szavai vitát szítottak a zsidók között.

– Ha megfigyeljük, Jézus tanításaikor általában három dolog történik – mutatott rá a sümegi szerzetes. – Az emberek megdöbbennek. Nem tudják hová tenni a hallottakat, s ki-ki a belátása szerint dönt: Jézus mellett vagy őnélküle folytatja. Akik maradnak, csak később, a feltámadáskor értik meg, miről is beszélt Krisztus.

A megdöbbenés, a döntés és a végső megértés ugyanúgy az isteni pedagógia része, mint a meg nem értés időszaka. Barsi Balázs emlékeztetett rá: Jézus a színeváltozáskor maga parancsolt rá a tanítványokra, ne szóljanak a látomásról senkinek, amíg az Emberfia fel nem támad.

– Gondoljunk csak bele: ha Péter rájön, hogy magával az Isten fiával hánykolódik egy hajóban a tomboló Galileai-tengeren, valószínűleg beleőrült volna. A korlátolt emberi elme nem lett volna képes ezt megemészteni. De nézzünk egy másik példát: az utolsó vacsorán Jézus megmosta a tanítványok lábát. Ők persze tiltakoztak, nem akarták a mestert ilyen megalázó helyzetben látni. Mit szóltak volna, ha kiderül, hogy az Isten az, aki a lábukat mossa? Az a felismerés, hogy a Mindenható nem felülről tekint le, ahogy azt addig képzelték, hanem alulról, és mossa az ember lábát, a világ szennyét, felrobbantott volna minden korábbi filozófiát és istenképet.

A ferences szerzetes szerint a kereszténység lényege az, hogy kinek tartjuk Jézust. A feltámadással válik végleg egyértelművé: nem tanító, nem próféta és nem vallásalapító, hanem a Messiás.

– Tegyük fel, hogy valaki megkáromolja Istent. – Az illető nagy valószínűséggel azt állítja magáról, hogy ő a Mindenható, de nem bajlódik azzal, hogy kitalálja mellé még az egész Szentháromságot is. Ugyanez az ember azt is mondja talán, hogy a mennyek országából érkezett, és oda is tér vissza – majd. Jézus ezzel szemben úgy fogalmaz: ő már ott van, hiszen egy az Istennel. Érdemes János evangéliumát olvasgatni, ahogy ő leírja az eseményeket, abban ott a bizonyság Jézus életére.

A szentmisén elhangzott: egy örökkévaló van, egy végtelen tudás, egy mindenhatóság – de ezt három személy birtokolja: az Atya, a Fiú és a Szentlélek. És ez az, amivel az ateizmus nem bír. Nem az a kérdés, hogy létezik-e Isten, hanem az, hogy milyen?

– Ha nem lenne Szentháromság, az azt jelentené, hogy Isten egyedül van az idők kezdetétől, de akkor hogyan volna képes szeretni? Pedig a szeretet belőle fakad, nem az evolúcióból. Lehet, hogy a testem rokona az első élő sejtnek, de a lelkem nem. Isten akart engem valakinek, ezért vagyok. Már a megtermékenyítés pillanatában, anyám méhében megszólított, s amikor azt mondta, „te”, azzal megszületett az „én”. Ez a kapcsolat nem bomlik fel sohasem, ezért aki hisz benne, ha meghal is, élni fog.

Barsi Balázs a közelgő Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusról is beszélt, amelyet 2020-ban Budapesten rendeznek meg. Mint mondta, a felkészülés időszaka nem telhet tétlenül: az egyházi személyeknek és a híveknek is számot kell vetniük azzal, hányadán állnak Krisztussal.

– Vissza kell térnünk a második vatikáni zsinatban foglaltakhoz: az Oltáriszentség az a forrás, amelyből az egész emberi életnek táplálkoznia kell, az erkölcstől kezdve a gazdaságon át a társas kapcsolatokig. Épp ezért a szentmise csúcsa a konszekráció, azaz az átváltoztatás. Az Oltáriszentségben, vagyis a Jézus Szent Testében és Szent Vérében való részesülés az a pont, amikor minden kereszténynek döntenie kell: Jézus mellett vagy őnélküle…

A szerzetes ugyanakkor hangsúlyozta: senki ne vesse meg azokat, akik nem áldoznak. Ha valaki ott marad a padban, nem biztos, hogy halálos bűnben van, csupán még nincs elkészülve a találkozásra – de attól még vágyakozhat Isten után. Sőt, Barsi Balázs azt is mondta: aki részesülhet a szentáldozásban, ügyeljen rá, hogy ne szűnjön meg benne sem a vágyakozás, ami a zsoltárbéli, forrásvizet kereső szarvas életösztönéhez hasonló.

Nemes Dóra

Barsi Balázs: Nem az a kérdés, hogy létezik-e Isten, hanem az, hogy milyen? (Fotó: Gergely Szilárd)



2017-06-24 13:12:00


További hírek:
A balatoni személyhajózás és a komp forgalma is nőtt
Indul a Filmklub
Egy gyújtogatót és egy verekedő bandát is bíróság elé állítanak holnap
Szabadidősport: a hangulatra sem lehetett panasz
Workania: a legrosszabbul fizetett ágazatokban nőttek a legjobban a bérek


SZÓRÓL SZÓRA ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül

A nap vicce



állás Nagykanizsa, munka Nagykanizsa, Jooble
jooble